„Aktywny samorząd” – Obszar E
1. Informacje ogólne dla klienta
- W ramach programu „Aktywny samorząd” – Obszar E wypłacany jest dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji kosztów energii elektrycznej, związanych ze zwiększonym jej zużyciem w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem
z koncentratora tlenu lub respiratora. - Pomoc udzielana jest osobom ze stopniem niepełnosprawności lub orzeczeniem
o niepełnosprawności (do 16 roku życia), które korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznej lub pod opieką poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem. - Wysokość refundacji wynosi 100 zł miesięcznie. Okres objęty refundacją w ramach jednego wniosku nie może być dłuższy niż 6 miesięcy i krótszy niż 3 miesiące. Można zrefundować koszty poniesione od dnia 1 lipca 2024 roku.
- Wnioskodawca ubiegający się o pomoc zobowiązany jest do:
1. wskazania we wniosku okresu objętego refundacją kosztów za energię,
2. wskazania numeru rachunku bankowego, na który zostaną przekazane środki,
3. załączenia aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego albo orzeczenia o niepełnosprawności (osoby do 16 roku życia) oraz zaświadczenia potwierdzającego korzystanie ze świadczenia w ramach ośrodka domowego leczenia tlenem lub ośrodka wentylacji domowej.
4. złożenia we wniosku oświadczenia o:
- uzyskaniu pozytywnej kwalifikacji do leczenia z wykorzystaniem koncentratora tlenu lub respiratora, która odbywa się w szpitalu lub w ośrodku domowego leczenia tlenem,
- użytkowaniu koncentratora tlenu lub respiratora w okresie, za który przysługuje dodatek,
- zgodności ze stanem faktycznym informacji i danych zawartych w złożonych oświadczeniach i zaświadczeniach, bądź innych dokumentach stanowiących podstawę przyznania dodatku,
- wyrażeniu zgody na weryfikację zgodności ze stanem faktycznym złożonych oświadczeń lub na oględziny urządzenia w miejscu zamieszkania lub z wykorzystaniem instrumentów kontroli pozwalających na uzyskiwanie informacji na odległość (w kontaktach telefonicznych lub on-line),
- przyjęciu do wiadomości i stosowania, że złożenie we wniosku oświadczenia lub zaświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym eliminuje wniosek z dalszego rozpatrywania, a ujawnienie w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku skutkuje koniecznością zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych – w terminie wskazanym w pisemnej informacji o konieczności zwrotu zakwestionowanej kwoty (wezwanie do zapłaty),
- przyjęciu do wiadomości i stosowania, że w przypadku konieczności zwrotu wypłaconego dodatku, odsetek nie nalicza się jedynie w przypadku, gdy wystąpienie okoliczności powodujących obowiązek zwrotu środków było niezależne od wnioskodawcy, zobowiązaniu się do zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w terminie wskazanym w wezwaniu do zapłaty, w przypadku stwierdzenia przez realizatora programu lub PFRON w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku.
2. Tryb udzielenia pomocy
Dofinansowania udziela się na wniosek, który można złożyć:
- we własnym imieniu – gdy jesteś pełnoletni i masz zdolność do czynności prawnych,
- w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – gdy jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej nie posiadającej zdolności do czynności prawnych – gdy jesteś opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu osoby udzielającej Ci pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej).
Wniosek można złożyć przy pomocy przygotowanego przez PFRON i bezpłatnie udostępnionego Systemu Obsługi Wsparcia (SOW) lub w wersji papierowej.
3. Tryb załatwienia sprawy
Wnioski są realizowane poprzez wypłatę dodatku w wysokości 100 zł miesięcznie, po pozytywnej weryfikacji formalnej wniosku i pozytywnej decyzji realizatora programu, bez konieczności zawarcia umowy dofinansowania. Przed wypłatą środków każdorazowo weryfikowany jest nr PESEL Wnioskodawcy oraz Beneficjenta.
4. Termin załatwienia
Wnioski o dofinansowanie można składać w terminie 02.01.2025 r. do dnia 31.12.2025 r. Środki będą wypłacane nie wcześniej niż w drugim kwartale roku po uprzednim zweryfikowaniu nr PESEL beneficjenta pomocy.
5. Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2024r., poz. 44 z późn. zm.),
Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu „Aktywny samorząd” w 2025 roku.
6. Wymagane dokumenty
- Wniosek o dofinansowanie,
- Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne albo orzeczenie
o niepełnosprawności (osoby do 16 roku życia), - Klauzula informacyjna RODO (załącznik nr 1),
- Zaświadczenie potwierdzające korzystanie ze świadczenia w ramach ośrodka domowego leczenia tlenem lub ośrodka wentylacji domowej (załącznik nr 2),
- Oświadczenie o niekorzystaniu u innego realizatora (załącznik nr 3)
- Akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka.
7. Formularze do pobrania
- Wniosek „M-I” o dofinansowanie ze środków PFRON w ramach programu „Aktywny samorząd” Moduł I – dodatek na opłaty za energię elektryczną Obszar E.pdf,
- Załącznik nr 1 – Klauzula informacyjna RODO.pdf,
- Załącznik nr 2 – Zaświadczenie o korzystaniu ze świadczenia zdrowotnego.pdf,
- Załącznik nr 3 – Oświadczenie o niekorzystaniu u innego realizatora.pdf
- Pełnomocnictwo w formie pisemnej zwykłej.pdf,
- Odwołanie pełnomocnictwa w formie pisemnej zwykłej.pdf.
8. Sprawę załatwia
Dział Adaptacji Osób Niepełnosprawnych, pokój nr 8, tel. +48 41 331 25 24 wew. 234