Dział Usług

Dział Usług

Symbol: „Usł.”
Adres: 25–544 Kielce, ul. Studzienna 2
Pokoje nr: 34, 35, 36, 38, 41 – I piętro
Kierownik: Małgorzata Ozga-Zagdan
Zastępca kierownika: Katarzyna Gonciarz
Godziny pracy: poniedziałek–piątek 7:30–15:30
  • +48 41 331 25 24 wew. 242, 245, 246, 255, 257

Do podstawowych zadań Działu Usług należy

1) organizacja pomocy społecznej w formie żywienia dzieci i osób dorosłych,
2) przyjmowanie i dystrybucja żywności krótkoterminowej pochodzącej ze Związku Stowarzyszeń  Kielecki Bank Żywności. Dowóz żywności do miejsca zamieszkania osób niesamodzielnych,
3) organizacja pomocy w formie usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych,
4) organizacja pomocy w formie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
5) organizacja pomocy w formie sprawienia pogrzebu,
6) wsparcie terapeutyczne dla osób w żałobie, po stracie bliskich,
7) kierowanie na pobyt w: Ośrodku Wsparcia Dziennego dla Osób Chorych na Alzheimera lub jego Filii, w mieszkaniach treningowych lub wspomaganych,
8) współpraca ze środowiskowymi domami samopomocy działającymi na terenie Gminy Kielce w zakresie:

a) zawierania porozumień z gminami ościennymi na kierowanie ich mieszkańców do kieleckich ŚDS-ów,
b) sprawdzanie i przekazywanie do Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia regulaminów, planów pracy i sprawozdań dotyczących środowiskowych domów samopomocy prowadzonych przez organizacje pozarządowe,
c) prowadzenie ewidencji osób kierowanych do śds-ów (sprawozdanie wydanych decyzji w systemie TT-Pomoc),

9) prowadzenie  magazynu odzieżowego i  organizacja pomocy rzeczowej w formie niezbędnego ubrania,
10) realizacja programów rządowych i programów osłonowych w zakresie zadań realizowanych przez Dział Usług,
11) współpraca z instytucjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych oraz na rzecz osób starszych,
12) budowanie systemu wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
13) prowadzenie i organizowanie  mieszkań wspomaganych i  treningowych dla osób niepełnosprawnych i z zaburzeniami psychicznymi:

a) kwalifikowanie kandydatów do korzystania z pomocy w formie mieszkań wspomaganych i treningowych,
b) rozliczanie dokumentów finansowych dotyczących mieszkań,
c) aktywizacja mieszkańców,
d) przygotowanie ich do samodzielnego życia,
e) zapewnienie mieszkańcom pomocy i wsparcia zgodnie ze standardami określonymi w rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 30 października 2023 r. w sprawie mieszkań treningowych i wspomaganych,

14) diagnoza problemów zdrowotnych związanych z zaburzeniami psychicznymi,
15) świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi w zakresie wsparcia psychologicznego, pedagogicznego i  terapeutyczno-edukacyjnego:

a) przygotowanie dokumentacji i kierowanie wniosków do sądu w oparciu o przepisy ustawy o ochronie zdrowia psychicznego,
b) reprezentowanie Ośrodka w rozprawach sądowych dotyczących przymusowego skierowania do domu pomocy społecznej lub do szpitala psychiatrycznego,
c) realizacja postanowień sądowych dotyczących umieszczenia w domu pomocy społecznej i leczenia w szpitalu psychiatrycznym,
d) kontrola farmakoterapii i prowadzenie treningów lekowych u chorych, którzy ukończyli leczenie szpitalne,
e) motywowanie podopiecznych do udziału w zajęciach organizowanych przez ośrodki wsparcia dziennego dla osób chorych psychicznie,
f) diagnoza psychologiczna i psychiatryczna,
g) stałe monitorowanie osób z zaburzeniami psychicznymi pod kątem oceny zdolności do zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych,
h) pomoc rodzinom osób z zaburzeniami psychicznymi w nawiązywaniu kontaktów z organizacjami i instytucjami oraz grupami wsparcia,

16) prowadzenie Kieleckiego Domu pod Fontanną:

a) organizacja codziennych zajęć,
b) rekrutacja uczestników,
c) pomoc w integracji ze środowiskiem lokalnym,
d) aktywizacja zawodowa uczestników,
e) pomoc w rozwiązywaniu trudności związanych w codziennym funkcjonowaniu,

17) realizacja programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027,
18) organizacja żywienia dla obywateli Ukrainy (dzieci i dorośli),
19) organizacja usług transportu specjalistycznego dla osób niepełnosprawnych:

a) przyjmowanie  zgłoszeń od mieszkańców Kielc,
b) weryfikowanie zgłoszeń,
c) sporządzanie grafików kierowców,
d) wystawianie faktur za transport,

20) organizacja transportu dla seniorów:

a) przyjmowanie  zgłoszeń od mieszkańców Kielc,
b) weryfikowanie zgłoszeń,
c) sporządzanie grafików kierowców,

21) realizacja zadań w ramach projektu „Lodówki pełne dobra”,
22) organizacja zbiórek plastikowych zakrętek oraz przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o pomoc w ramach środków „Zakrętkowego Pogotowia”,
23) organizacja oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
24) realizacja projektów finansowych ze środków EFS służących zmniejszeniu obszarów wykluczenia społecznego i rozwojowi infrastruktury społecznej,
25) nadzór merytoryczny nad utrzymaniem trwałości rezultatów realizowanych projektów,
26) obsługa systemu INNOCARDS w którym zarejestrowani są wszyscy podopieczni MOPR korzystający z pomocy obiadowej w barach:

a) comiesięczne przyjmowanie, sprawdzanie pod względem merytorycznym oraz opisywanie rachunków za korzystanie z systemu elektronicznych kart obiadowych,
b) zamawianie elektronicznych kart obiadowych i przekazywanie ich na rejony opiekuńcze zgodnie z zapotrzebowaniem,
c) sprawdzanie raportów z systemu elektronicznych kart obiadowych pod kątem systematyczności korzystania z posiłków przez klientów MOPR,

27) przygotowanie sprawozdań w Centralnej Aplikacji Statystycznej CAS:

a) sprawozdania resortowe, meldunki kwartalne, sprawozdania półroczne i roczne z udzielanych świadczeń pomocy społecznej – niepieniężnych,
b) ocena zasobów pomocy społecznej,
c) sprawozdania jednorazowe dotyczące specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, dożywiania, mieszkań chronionych oraz pomocy udzielanej obywatelom Ukrainy,

28) rozliczanie wpłat klientów z tytułu korzystania z usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych (zadania własne i zadania zlecone),
29) prowadzenie postępowań egzekucyjnych w zakresie odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze ( zadania własne i zadania zlecone),
30) sporządzanie sprawozdawczości z zadań realizowanych w Dziale Usług.