„Aktywny samorząd” – Obszar E

Strona główna / „Aktywny samorząd” – Obszar E

1. Informacje ogólne dla klienta

1.W ramach programu „Aktywny samorząd” – Obszar E wypłacany jest dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji kosztów energii elektrycznej, związanych ze zwiększonym jej zużyciem w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem
z koncentratora tlenu lub respiratora.

2.Pomoc udzielana jest osobom ze stopniem niepełnosprawności lub orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia), które w warunkach domowych korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach jednego ze świadczeń:

  • zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie,
  • zespołu długoterminowej opieki domowej dla dzieci wentylowanych mechanicznie,
  • poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem,
  • hospicjum domowe,
  • opieki paliatywnej,
  • pielęgniarskiej opieki długoterminowej,
  • na podstawie zalecenia lekarza specjalisty.

3.Wysokość refundacji wynosi 100 zł miesięcznie.  Okres objęty refundacją w ramach jednego wniosku nie może być dłuższy niż 6 miesięcy i krótszy niż 3 miesiące.

4.Wnioskodawca ubiegający się o pomoc zobowiązany jest do:

  1. wskazania we wniosku okresu objętego refundacją kosztów za energię,
  2. wskazania numeru rachunku bankowego, na który zostaną przekazane środki,
  3. załączenia aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego albo orzeczenia o niepełnosprawności (osoby do 16 roku życia) oraz zaświadczenia potwierdzającego korzystanie ze świadczenia w ramach ośrodka domowego leczenia tlenem lub ośrodka wentylacji domowej, zgodnie ze wzorem określonym w SOW.
  4. złożenia we wniosku oświadczenia o:
  • uzyskaniu pozytywnej kwalifikacji do leczenia z wykorzystaniem koncentratora tlenu lub respiratora, która odbywa się w szpitalu lub w ośrodku domowego leczenia tlenem,
  • użytkowaniu koncentratora tlenu lub respiratora w okresie, za który przysługuje dodatek,
  • zgodności ze stanem faktycznym informacji i danych zawartych w złożonych oświadczeniach i zaświadczeniach, bądź innych dokumentach stanowiących podstawę przyznania dodatku,
  • wyrażeniu zgody na weryfikację zgodności ze stanem faktycznym złożonych oświadczeń lub na oględziny urządzenia w miejscu zamieszkania lub z wykorzystaniem instrumentów kontroli pozwalających na uzyskiwanie informacji na odległość (w kontaktach telefonicznych lub on-line),
  • przyjęciu do wiadomości i stosowania, że złożenie we wniosku oświadczenia lub zaświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym eliminuje wniosek z dalszego rozpatrywania, a ujawnienie w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku skutkuje koniecznością zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych – w terminie wskazanym w pisemnej informacji o konieczności zwrotu zakwestionowanej kwoty (wezwanie do zapłaty),
  • przyjęciu do wiadomości i stosowania, że w przypadku konieczności zwrotu wypłaconego dodatku, odsetek nie nalicza się jedynie w przypadku, gdy wystąpienie okoliczności powodujących obowiązek zwrotu środków było niezależne od wnioskodawcy,
  • zobowiązaniu się do zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w terminie wskazanym w wezwaniu do zapłaty, w przypadku stwierdzenia przez realizatora programu lub PFRON w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku.
  1. Tryb udzielenia pomocy

Dofinansowania udziela się na wniosek, który można złożyć:

  • we własnym imieniu – gdy jesteś pełnoletni i masz zdolność do czynności prawnych,
  • w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – gdy jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym tej osoby,
  • w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej nie posiadającej zdolności do czynności prawnych – gdy jesteś opiekunem prawnym tej osoby,
  • w imieniu osoby udzielającej Ci pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej).

Wniosek można złożyć przy pomocy przygotowanego przez PFRON i bezpłatnie udostępnionego Systemu Obsługi Wsparcia (SOW) lub w wersji papierowej.

  1. Tryb załatwienia sprawy

Wnioski są realizowane poprzez wypłatę dodatku w wysokości 100 zł miesięcznie, po pozytywnej weryfikacji formalnej wniosku i pozytywnej decyzji Realizatora programu, bez konieczności zawarcia umowy dofinansowania. Przed wypłatą środków każdorazowo weryfikowany jest nr PESEL Wnioskodawcy oraz Beneficjenta.

4.Termin załatwienia

Wnioski o dofinansowanie można składać w terminie od dnia 2 stycznia 2025 roku do dnia 31 grudnia 2025 roku.

 

  1. Podstawa prawna
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2024r., poz. 44 z późn. zm.),
  • Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu „Aktywny samorząd” w 2025 roku.
  1. Wymagane dokumenty
  • Wniosek o dofinansowanie,
  • Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne albo orzeczenie
    o niepełnosprawności (osoby do 16 roku życia),
  • Klauzula informacyjna RODO (załącznik nr 1),
  • Zaświadczenie potwierdzające korzystanie ze świadczenia w ramach ośrodka domowego leczenia tlenem lub ośrodka wentylacji domowej (załącznik nr 2),
  • Akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka.

7. Formularze do pobrania

8. Sprawę załatwia

Dział Adaptacji Osób Niepełnosprawnych, pokój nr 8, tel. +48 41 331 25 24 wew. 234