Dział Pomocy Środowiskowej

Dział Pomocy Środowiskowej
Symbol: | „P.Ś.” |
Adres: | 25–544 Kielce, ul. Studzienna 2 |
Pokoje nr: | 3, 10, 13, 16 – parter, 37 – I piętro |
Kierownik: | Agata Bednarz |
Zastępca kierownika: | Jolanta Łukasiewicz |
Godziny pracy: | poniedziałek–piątek 7:30–15:30 |
Dział Pomocy Środowiskowej – Punkt Informacyjno–Interwencyjny
Symbol: | „P.Ś.” |
Adres: | 25–544 Kielce, ul. Studzienna 2 |
Obsługa punktu: | Marzena Nawrot Sylwia Raduszewska |
Kierownik: | Agata Bednarz |
Zastępca kierownika: | Jolanta Łukasiewicz |
Godziny pracy: | poniedziałek–piątek 7:30–15:30 |
Do zadań Działu Pomocy Środowiskowej należy
Do podstawowych zadań Działu Pomocy Środowiskowej należy:
1) Bieżące monitorowanie i nadzór nad realizacją budżetu w zakresie świadczeń pieniężnych pomocy społecznej:
a) przygotowywanie comiesięcznych zapotrzebowań na środki finansowe na realizację świadczeń pieniężnych pomocy społecznej oraz zaangażowania środków finansowych,
b) przygotowywanie list wypłat świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej,
c) wypłata wynagrodzeń dla opiekunów prawnych,
d) organizowanie realizacji świadczeń w formie talonów żywnościowych,
e) bieżąca analiza wydatków na świadczenia pieniężne pomocy społecznej,
2) Obsługa programu PŁATNIK w zakresie świadczeń zdrowotnych i społecznych osób korzystających z pomocy społecznej i realizujących indywidualny program zatrudnienia socjalnego w centrach integracji społecznej.
3) Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 5 grudnia 2014 roku o Karcie Dużej Rodziny.
4) Obsługa samorządowego Programu dla rodzin wielodzietnych Miasta Kielce.
5) Realizacja Programu spłaty zaległości czynszowych w formie świadczenia rzeczowego (zastępczego).
6) Wypłata świadczeń pieniężnych dla posiadaczy Karty Polaka, zgodnie z ustawą z dnia 7 września 2007 roku o Karcie Polaka.
7) Wydawanie indywidualnych kart przedpłaconych bankowych dla klientów pomocy społecznej.
8) Przygotowywanie zaświadczeń o korzystaniu ze świadczeń pieniężnych pomocy społecznej z bazy danych TT-POMOC dla klientów Rejonów Opiekuńczych, Działu ds. Bezdomności i Ośrodka Interwencyjno-Terapeutycznego.
9) Przygotowywanie statystyk i sprawozdawczości dot. klientów pomocy społecznej, w tym dla potrzeb Centralnej Aplikacji Statystycznej.
10) Obsługa klientów zgłaszających się do Punktu Interwencyjno-Informacyjnego w zakresie:
a) załatwiania spraw interwencyjnych klientów pomocy społecznej,
b) informowania klientów o formach pomocy świadczonych przez Ośrodek i kierowanie do właściwych komórek organizacyjnych,
c) wydawania decyzji administracyjnych dla osób odbierających świadczenia w kasie,
d) wydawanie zaświadczeń dla klientów.
Organizacja i nadzór pracy pracowników Rejonów Opiekuńczych:
a) opracowywanie jednolitych procedur dotyczących postępowań administracyjnych na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej i kodeksu postępowania administracyjnego,
b) udzielanie wsparcia koordynatorom Rejonów Opiekuńczych w trudnych i skomplikowanych postępowaniach administracyjnych w indywidualnych sprawach klientów,
c) kontrola realizowania zadań przez Rejony Opiekuńcze zgodnie z obowiązującymi przepisami pomocy społecznej oraz opracowanymi procedurami wewnętrznymi,
d) nadzór merytoryczny nad tworzeniem bazy danych w systemie TT-POMOC,
e) tworzenie katalogu decyzji administracyjnych w zakresie udzielania świadczeń pieniężnych pomocy społecznej i bieżąca aktualizacja podstaw prawnych,
f) tworzenie wzorów i katalogu druków wewnętrznych stosowanych w Rejonach opiekuńczych,
g) nadzór nad sprawami dotyczącymi potwierdzania prawa do świadczeń zdrowotnych,
h) prowadzenie spraw klientów pomocy społecznej, zalegających ze spłatą nienależnie pobranych świadczeń pieniężnych pomocy społecznej oraz przygotowanie spraw do egzekucji administracyjnej,
i) bieżące przekazywanie do Rejonów Opiekuńczych i Działu ds. Bezdomności wniosków o wszczęcie postępowań w sprawach nieodebranych świadczeń pieniężnych,
j) prowadzenie rejestru odwołań do Samorządowego Kolegium Odwoławczego od decyzji administracyjnych dotyczących udzielania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej,
k) przygotowywanie zawiadomień o popełnieniu przestępstwa przez klientów pobierających świadczenia pieniężne pomocy społecznej,
l) przygotowywanie decyzji administracyjnych do wysyłki klientom pomocy społecznej,
m) prowadzenie sprawozdawczości z pracy pracowników Rejonów Opiekuńczych.
Do zadań zespołów wchodzących w strukturę działu należy:
1.Zespół pracowników Rejonów Opiekuńczych:
a) Prowadzenie pracy socjalnej, w tym w oparciu o kontrakty socjalne i projekty socjalne.
b) Przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych w miejscu zamieszkania klientów dla potrzeb określonych w art. 107 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej.
c) Udzielanie informacji, wskazówek, porad i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, rodzinom, grupom i społecznościom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną ich trudnej sytuacji lub zaspokajać niezbędne potrzeby życiowe.
d) Pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych.
e) Pomoc w uzyskaniu dla osób lub rodzin będących w trudnej sytuacji życiowej specjalistycznego poradnictwa, terapii lub innych form pomocy w zakresie możliwości rozwiązywania problemów przez właściwe instytucje i organizacje pozarządowe.
f) Inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin.
g) Współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych
i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia.
h) Inicjowanie lub współuczestniczenie w działaniach profilaktycznych nakierowanych na zapobieganie lub łagodzenie problemów społecznych.
i) Opiniowanie wniosków o skierowanie do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez centra integracji społecznej na zasadach określonych w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym.
j) Kierowanie bezrobotnych, będących klientami pomocy społecznej do prac społecznie użytecznych.
k) Rozeznawanie zgłoszeń w sprawach przemocy domowej i kierowanie do właściwych komórek organizacyjnych MOPR lub innych instytucji; w razie potrzeby wypełnienie formularza „Niebieskiej Karty” i uczestnictwo w grupie diagnostyczno- pomocowej.
l) Podejmowanie działań w ramach interwencji kryzysowej.
m) Współpraca z kuratorami sądowymi, pedagogami szkolnymi i innymi specjalistami, szczególnie w sprawach rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczych nad dziećmi.
n) Przygotowywanie spraw w sprawie potwierdzania sprawowania opieki faktycznej pod podpis Prezydenta Miasta Kielce, stosownie do przepisów ustawy z dnia 27 września 2003 roku o rencie socjalnej.
o) Nadzór nad realizacją praw i obowiązków opiekunów tymczasowych małoletnich obywateli Ukrainy, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 marca 2022 roku o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.
p) Prowadzenie postępowań w sprawach potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej zgodnie z art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
q) Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy z upoważnienia Prezydenta Miasta Kielce.
r) Tworzenie i aktualizacja bazy danych klientów Rejonów Opiekuńczych w systemie TT‑POMOC na podstawie rodzinnych wywiadów środowiskowych.
s) Przygotowanie dokumentacji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w sprawie odwołań od decyzji administracyjnych.
t) Występowanie do ZUS w sprawach klientów na podstawie wniosków OK-WUD.
u) Aktywacja kart obiadowych w Systemie Elektronicznych Kart Płatniczych INNOCARDS.
v) Prowadzenie korespondencji w indywidualnych sprawach klientów.
w) Sporządzanie sprawozdawczości z zadań realizowanych w Rejonach Opiekuńczych.
2.Zespół pracowników Klubu Integracji Społecznej:
a) prowadzenie działań mających na celu pomoc w znalezieniu pracy na czas określony w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy,
b) poradnictwo prawne,
c) działalność samopomocowa w zakresie zatrudnienia, spraw mieszkaniowych i socjalnych,
d) organizowanie prac społecznie użytecznych, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
e) prowadzenie projektu Gminy Kielce pn. „RAP – Rozwój, aktywizacja, praca mieszkańców gminy Kielce nieuczestniczących w rynku pracy”.
Opracował: Dział Pomocy Środowiskowej, stan na dzień 02-04-2025 r