Zespół Interdyscyplinarny
Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej w Kielcach (ZI) – działa na podstawie porozumień i realizuje zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej na terenie Gminy Kielce, które zostały określone w art. 9b ustawy i dotyczą tworzenia warunków umożliwiających realizację zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej oraz integrowanie oraz koordynowanie działań podmiotów, o których mowa w art. 9a ust. 3–5 ustawy.
W Kielcach, w skład ZI wchodzą przedstawiciele:
- Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Kielcach;
- Prokuratury Okręgowej w Kielcach;
- Prokuratury Rejonowej Kielce- Wschód;
- Prokuratury Rejonowej Kielce- Zachód;
- Komendy Wojewódzkiej w Kielcach;
- Komendy Miejskiej Policji w Kielcach;
- Placówki Żandarmerii Wojskowej w Kielcach;
- Miejskiej Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kielcach;
- Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kielcach;
- Świętokrzyskiego Centrum Psychiatrii w Morawicy;
- Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego,
- Świętokrzyskiego Centrum Pediatrii w Kielcach;
- I Zespołu Kuratorskiej Służby Sądowej Wykonującego Orzeczenia w Sprawach Karnych przy Sądzie Rejonowym w Kielcach;
- II Zespołu Kuratorskiej Służby Sądowej Wykonującego Orzeczenia w Rodzinnych i Nieletnich przy Sądzie Rejonowym w Kielcach;
- III Zespołu Kuratorskiej Służby Sądowej Wykonującego Orzeczenia w Sprawach Karnych przy Sądzie Rejonowym w Kielcach,
- Caritas Diecezji Kieleckiej,
- Urzędu Miasta Wydziału Edukacji i Profilaktyki Zdrowotnej.
Grupa diagnostyczno – pomocowa (GDP) – powołuje ją zespół interdyscyplinarny w celu dokonania diagnozy i oceny sytuacji w związku ze zgłoszonym podejrzeniem wystąpienia przemocy domowej, a także realizacji zadań, w szczególności polegających na:
- dokonaniu, na podstawie procedury „Niebieskie Karty”, oceny sytuacji domowej osób doznających przemocy domowej oraz osób stosujących przemoc domową,
- realizacji procedury „Niebieskie Karty” w przypadku potwierdzenia podejrzenia wystąpienia przemocy domowej, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia ryzyka zagrożenia życia lub zdrowia,
- zawiadomieniu osoby podejrzanej o stosowanie przemocy domowej o wszczęciu procedury „Niebieskie Karty” pod jej nieobecność,
- realizacji działań w stosunku do osób doznających przemocy domowej oraz osób stosujących przemoc domową,
- występowaniu do zespołu interdyscyplinarnego z wnioskiem o skierowanie osoby stosującej przemoc domową do uczestnictwa w programach korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc domową albo w programach psychologiczno-terapeutycznych dla osób stosujących przemoc domową,
- występowaniu do zespołu interdyscyplinarnego z wnioskiem o złożenie zawiadomienia o popełnieniu przez osobę stosującą przemoc domową wykroczenia, o którym mowa w art. 66c ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń,
- monitorowaniu sytuacji osób doznających przemocy domowej, a także zagrożonych wystąpieniem przemocy domowej, w tym również po zakończeniu procedury „Niebieskie Karty”,
- zakończeniu procedury „Niebieskie Karty”,
- dokumentowaniu podejmowanych działań, stanowiących podstawę:
a) uznania braku zasadności wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”,
b) wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”, - informowanie przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego o efektach podjętych działań w ramach procedury „Niebieskie Karty”.
W skład GDP zawsze wchodzi pracownik socjalny ośrodka pomocy społecznej oraz funkcjonariusz Policji ( np. dzielnicowy ). Do zadań pracownika socjalnego powołanego do GDP należy w szczególności praca z osobą doznającą przemocy domowej i opracowanie indywidualnego planu pomocy, zgodnie z jej uzasadnionymi potrzebami. Zaś do zadań funkcjonariusza Policji powołanego do GDP należy w szczególności praca z osobą stosującą przemoc domową.