Program wyrównywania różnic między regionami III
1. Informacje ogólne dla klienta
„Program wyrównywania różnic między regionami III” obejmuje realizację projektów mających na celu rehabilitację osób niepełnosprawnych, w tym likwidację barier uniemożliwiających osobom niepełnosprawnym poruszanie się i komunikowanie, likwidację barier transportowych oraz aktywizację zawodową tych osób.
Wszystkie informacje dotyczące programu dostępne są na stronie internetowej www.pfron.org.pl. Wnioskodawcy zobowiązani są do zapoznania się z założeniami programu, kierunkami działań oraz warunkami brzegowymi programu, procedurami oraz zasadami obowiązującymi w 2025r.
Zapoznaj się
https://www.pfron.org.pl/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/aktualne-procedury-realizacji-programu-oraz-zalaczniki/ |
W 2025 roku Gmina Kielce – MOPR przewiduje realizację w następujących obszarach programu:
1) Obszar B – likwidacja barier w urzędach, placówkach edukacyjnych, środowiskowych domach samopomocy, centrach i klubach integracji społecznej lub przedsiębiorstwach społecznych, w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się i komunikowania.
Do realizacji mogą być przyjęte projekty dotyczące likwidacji barier w budynkach wybudowanych i użytkowanych przed dniem 01.01.1995r. Maksymalna wysokość dofinansowania ze środków PFRON wynosi do 185.000,00 zł na każdy projekt, jednak nie więcej niż 35% kosztów kwalifikowalnych realizacji projektu.
2) Obszar C – tworzenie spółdzielni socjalnych osób prawnych.
Dofinansowaniem objęta jest część kosztów utworzenia spółdzielni socjalnych w zakresie adaptacji pomieszczeń oraz wyposażenia stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych. Maksymalna wysokość dofinansowania ze środków PFRON wynosi do 78.000,00 zł na każde nowoutworzone stanowisko pracy w spółdzielni socjalnej osób prawnych, proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy osoby niepełnosprawnej zatrudnionej na tym stanowisku, jednak nie więcej niż 70% kosztów kwalifikowalnych realizacji projektu.
3) Obszar D – likwidacja barier transportowych w warsztatach terapii zajęciowej lub placówkach służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych prowadzonych przez organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego w gminach, które dowożą osoby z niepełnosprawnościami do znajdujących się poza ich terenem placówek służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Maksymalna wysokość dofinansowania ze środków PFRON wynosi do:
a) 151.000,00 zł dla samochodów osobowych, zwanych „mikrobusami”, które w wersji standardowej są samochodami 9-cio miejscowymi, specjalnie przystosowanymi do przewozu osób na wózkach inwalidzkich,
b) 123.500,00 zł dla pozostałych samochodów osobowych, zwanych „mikrobusami”, które w wersji standardowej są samochodami 9-cio miejscowymi,
c) 369.000,00 zł dla autobusów.
Maksymalne dofinansowanie nie może przekroczyć 75% kosztów realizacji projektu kwalifikujących się do objęcia pomocą w przypadku projektów dotyczących placówek służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych oraz 85% w przypadku projektów dotyczących warsztatów terapii zajęciowej.
4) Obszar F – tworzenie warsztatów terapii zajęciowej (wymóg: na terenie powiatu brak jest WTZ) oraz przeciwdziałanie degradacji infrastruktury istniejących warsztatów terapii zajęciowej, środowiskowych domów samopomocy lub zakładów aktywności zawodowej.
Maksymalna wysokość dofinansowania ze środków PFRON wynosi:
– do 70% kosztów realizacji projektu nie więcej niż 18.500,00 zł na każde miejsce dla osoby niepełnosprawnej w warsztacie terapii zajęciowej, tworzone w wyniku realizacji programu, lub
– do 80% kosztów realizacji projektu nie więcej niż 201.500,00 zł na remont bądź modernizację przeciwdziałającą degradacji infrastruktury istniejącego warsztatu terapii zajęciowej, środowiskowego domu samopomocy lub zakładu aktywności zawodowej.
5) Obszar G – skierowanie do powiatów poza algorytmem dodatkowych środków na finansowanie zadań ustawowych dotyczących rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Zadania szczegółowo regulowane są postanowieniami ustawowymi oraz właściwymi aktami wykonawczymi.
Warunkiem udziału w programie jest:
1) nieposiadanie wymagalnych zobowiązań wobec PFRON,
2) nieposiadanie zaległości w obowiązkowych wpłatach na PFRON,
3) nieposiadanie wymagalnych zobowiązań wobec ZUS i US,
4) nieposiadanie wymagalnych zobowiązań wobec Gminy Kielce.
Projektodawcy, którzy chcą uczestniczyć w programie składają wnioski do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Kielcach, Dział Adaptacji Osób Niepełnosprawnych, ul. Studzienna 2, 25-544 Kielce, pok. nr 14 od dnia 02.12.2024r. do 31.01.2025r.
(obszary B, C, D, F).
Wnioski, które należy składać do MOPR w Kielcach są dostępne w formie papierowej w siedzibie Ośrodka oraz w formie elektronicznej na stronie internetowej www.mopr.kielce.pl.
2. Tryb udzielenia pomocy
1) Projektodawca składa wniosek wraz z wymaganymi załącznikami zawierający projekt w terminie wskazanym przez Realizatora.
2) Druk wniosku dostępny jest w MOPR Kielce – Dział Adaptacji Osób Niepełnosprawnych, bądź na stronie internetowej www.mopr.kielce.pl.
3) Wniosek podlega ocenie formalnej i merytorycznej, a następnie jest przekazany do PFRON.
4) PFRON zatwierdza realizację projektu bądź go odrzuca podając uzasadnienie.
5) Pisemna informacja o realizacji projektu zostaje przekazana do Projektodawcy.
3. Tryb załatwienia sprawy
Umowa cywilnoprawna z Projektodawcą (w przypadku gdy Projektodawca nie jest jednostką organizacyjną Gminy Kielce).
4. Termin załatwienia
Projekty realizowane są w terminach wskazanych przez PFRON.
5. Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tj. Dz. U. z 2024r., poz. 44, z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tj. Dz. U. z 2023r., poz. 702 z późn. zm.)
- Uchwała nr 22/2024 Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z dnia 12 listopada 2024 r. w sprawie przyjęcia kierunków działań oraz warunków brzegowych obowiązujących realizatorów „Programu wyrównywania różnic między regionami III” w 2025 roku, wykazu powiatów leżących w podregionach spełniających warunki „Programu wyrównywania różnic między regionami III” w 2025 roku oraz wyznaczenia terminu naboru wniosków.
6. Wymagane dokumenty
1) Obszar B:
- dokumenty potwierdzające status prawny projektodawcy,
- dokumenty potwierdzające działania projektodawcy na rzecz osób niepełnosprawnych,
- pełnomocnictwo w przypadku, gdy wniosek podpisany jest przez osoby upełnomocnione do reprezentowania Projektodawcy,
- zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu w składkach na ubezpieczenia społeczne za zatrudnionych pracowników (wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku),
- dokumenty z Urzędu Skarbowego: decyzja o ewentualnym zwolnieniu z podatków, zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami (wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku),
- oświadczenie o nieposiadaniu wymagalnych zobowiązań wobec PFRON,
- oświadczenie o nieposiadaniu zaległości w obowiązkowych wpłatach na PFRON,
- zaświadczenie wydane przez bank (banki) o posiadaniu rachunku bankowego (rachunków bankowych) wraz z informacją o ewentualnych obciążeniach (wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku),
- zaświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis za okres obejmujący trzy lata poprzedzające dzień złożenia wniosku lub oświadczenie o nie otrzymaniu takiej pomocy,
- kwota i przeznaczenie innej pomocy w zakresie tych samych kosztów kwalifikowalnych, których dotyczy składany wniosek w okresie obejmującym trzy lata poprzedzające dzień złożenia wniosku lub oświadczenie o nie otrzymaniu takiej pomocy,
- w przypadku otrzymania pomocy de minimis lub innej pomocy w zakresie tych samych kosztów kwalifikowalnych, oświadczenie, że otrzymanie aktualnie wnioskowanej pomocy de minimis nie spowoduje przekroczenia maksymalnej intensywności określonej dla innego rodzaju pomocy w zakresie tych samych kosztów kwalifikowalnych,
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,
- klauzula informacyjna na podstawie art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych,
- projekt,
- wykaz robót budowlanych, ich opis i koszt wraz z kosztorysami, wycenami i ofertami,
- wykaz urządzeń i sprzętu wraz z opisem ich przeznaczenia i ceną oraz dotyczące tego sprzętu i urządzeń oferty cenowe,
- dokumentacja techniczna niezbędna do weryfikacji kosztorysów,
- rzuty poziome i pionowe stanu istniejącego i projektowanego do wykonania – o ile dotyczy,
- dokument potwierdzający tytuł prawny do obiektu,
- dokument potwierdzający rok wybudowania i oddania do użytkowania budynku (likwidacja barier dotyczy obiektów wybudowanych i użytkowanych przed 01.01.1995r.)
- kopia pozwolenia na budowę – jeśli pozwolenie jest wymagane na podstawie odrębnych przepisów,
- zgoda właściciela obiektu na realizację zadań będących przedmiotem projektu – jeśli jest wymagana na podstawie odrębnych przepisów.
2) Obszar C:
- dokumenty potwierdzające status prawny projektodawcy,
- dokumenty potwierdzające działania projektodawcy na rzecz osób niepełnosprawnych,
- pełnomocnictwo w przypadku, gdy wniosek podpisany jest przez osoby upełnomocnione do reprezentowania Projektodawcy,
- zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu w składkach na ubezpieczenia społeczne za zatrudnionych pracowników (wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku),
- dokumenty z Urzędu Skarbowego: decyzja o ewentualnym zwolnieniu z podatków, zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami (wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku),
- oświadczenie o nieposiadaniu wymagalnych zobowiązań wobec PFRON,
- oświadczenie o nieposiadaniu zaległości w obowiązkowych wpłatach na PFRON,
- zaświadczenie wydane przez bank (banki) o posiadaniu rachunku bankowego (rachunków bankowych), wraz z informacją o ewentualnych obciążeniach (wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku),
- zaświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis za okres obejmujący trzy lata poprzedzające dzień złożenia wniosku lub oświadczenie o nie otrzymaniu takiej pomocy,
- kwota i przeznaczenie innej pomocy w zakresie tych samych kosztów kwalifikowalnych, których dotyczy składany wniosek za okres obejmujący trzy lata poprzedzające dzień złożenia wniosku lub oświadczenie o nie otrzymaniu takiej pomocy,
- w przypadku otrzymania pomocy de minimis lub innej pomocy w zakresie tych samych kosztów kwalifikowalnych, oświadczenie, że otrzymanie aktualnie wnioskowanej pomocy de minimis nie spowoduje przekroczenia maksymalnej intensywności określonej dla innego rodzaju pomocy w zakresie tych samych kosztów kwalifikowalnych,
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,
- klauzula informacyjna na podstawie art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych,
- projekt,
- porozumienie intencyjne w sprawie utworzenia spółdzielni socjalnej osób prawnych,
- wykaz robót adaptacyjnych dotyczących obiektu spółdzielni, ich opis i koszt wraz z kopiami kosztorysów, wycen i ofert,
- wykaz urządzeń i sprzętu dotyczącego adaptacji obiektu spółdzielni wraz z opisem ich przeznaczenia i ceną oraz dotyczące tego sprzętu i urządzeń kopie ofert cenowych,
- wykaz wyposażenia spółdzielni, specyfikację niezbędnego wyposażenia oraz koszt,
- dokument potwierdzający tytuł prawny do obiektu,
- pozwolenie na budowę – jeśli jest wymagane na podstawie odrębnych przepisów,
- zgoda właściciela obiektu na realizację zadań będących przedmiotem projektu – jeśli jest wymagana na podstawie odrębnych przepisów,
- wykaz stanowisk pracy tworzonych w ramach projektu w spółdzielni, zawierający nazwę stanowiska, specyfikację niezbędnego wyposażenia stanowiska wraz z kopiami ofert cenowych oraz koszt wyposażenia stanowiska,
3) Obszar D:
- dokumenty potwierdzające status prawny projektodawcy,
- dokumenty potwierdzające działania projektodawcy na rzecz osób niepełnosprawnych,
- pełnomocnictwo w przypadku, gdy wniosek podpisany jest przez osoby upełnomocnione do reprezentowania Projektodawcy,
- zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu w składkach na ubezpieczenia społeczne za zatrudnionych pracowników (wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku),
- dokumenty z Urzędu Skarbowego: decyzja o ewentualnym zwolnieniu z podatków, zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami (wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku),
- oświadczenie o nieposiadaniu wymagalnych zobowiązań wobec PFRON,
- oświadczenie o nieposiadaniu zaległości w obowiązkowych wpłatach na PFRON,
- zaświadczenie wydane przez bank (banki) o posiadaniu rachunku bankowego (rachunków bankowych), wraz z informacją o ewentualnych obciążeniach (wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku),
- zaświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis za okres obejmujący trzy lata poprzedzające dzień złożenia wniosku lub oświadczenie o nie otrzymaniu takiej pomocy,
- kwota i przeznaczenie innej pomocy w zakresie tych samych kosztów kwalifikowalnych, których dotyczy składany wniosek za okres obejmujący trzy lata poprzedzające dzień złożenia wniosku lub oświadczenie o nie otrzymaniu takiej pomocy,
- w przypadku otrzymania pomocy de minimis lub innej pomocy w zakresie tych samych kosztów kwalifikowalnych, oświadczenie, że otrzymanie aktualnie wnioskowanej pomocy de minimis nie spowoduje przekroczenia maksymalnej intensywności określonej dla innego rodzaju pomocy w zakresie tych samych kosztów kwalifikowalnych,
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,
- klauzula informacyjna na podstawie art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych,
- projekt,
- wykaz pojazdów, których zakupu lub przystosowania dotyczy projekt zawierający rodzaj pojazdu, ilość miejsc do przewozu osób niepełnosprawnych, w tym miejsc przystosowanych do kotwiczenia wózków inwalidzkich wraz z informacją o dodatkowym wyposażeniu (winda, najazdy), koszt zakupu, ewentualnie rodzaj i koszt przystosowania pojazdu,
- oferty cenowe zakupu lub przystosowania pojazdu,
4) Obszar F:
dokumenty wymienione w § 3, ust. 3 Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 roku w sprawie warsztatów terapii zajęciowej – w przypadku projektów, których przedmiotem jest remont lub modernizacja warsztatu terapii zajęciowej, w zakresie prowadzonego remontu lub modernizacji WTZ.
7. Formularze do pobrania
8. Sprawę załatwia
Dział Adaptacji Osób Niepełnosprawnych, pokój nr 14, tel.+48 41 331 25 24 wew. 250 |
Opracował: Dział Adaptacji Osób Niepełnosprawnych, stan na dzień: 04-12-2024