Ustawa z 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa rozszerzyła krąg osób, które mogą korzystać teraz z nieodpłatnej pomocy prawnej.
– Na czas trwania epidemii w Polsce zdjęty jest obowiązek składania oświadczeń przez wszystkich. Zarówno przez osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, jak i przez każdą osobę fizyczną. W tym momencie udzielamy pomocy prawnej każdej osobie, która zgłosi takie zapotrzebowanie – informuje Magdalena Korus z Biura ds. Partycypacji Społecznej, Wydziału Przedsiębiorczości i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Kielce.
Z powodu epidemii nie można umówić się na wizytę osobistą w jednym z Punktów Nieodpłatnej Pomocy Prawnej. I choć prawnicy dyżurują normalnie, porad jest mniej.
– Zauważyliśmy, że od marca mniej ludzi korzysta z nieodpłatnej pomocy prawnej. Wydaje mi się, że wynika to z tego, że wolą osobisty kontakt z mecenasem. Chcą porozmawiać, pokazać dokumenty, zapytać – mówi adwokat Katarzyna Klimczak z Punktu Nieodpłatnej Pomocy Prawnej prowadzonego przez Urząd Miasta Kielce.
Tymczasem pomoc prawna jest nadal świadczona, zmieniła się tylko forma realizacji tego rodzaju usługi. Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i ci wszyscy, którzy chcą skorzystać z porad udzielanych w Punktach Nieodpłatnej Pomocy Prawnej lub Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego, prowadzonych przez Miasto Kielce – mogą skorzystać z pomocy świadczonej na odległość m.in. za pomocą telefonu, komunikatora, drogą mailową.
– Radca prawny, obsługujący daną osobę, po analizie sprawy i przepisów oddzwania i wskazuje na rozwiązanie danego problemu. Jeżeli jest taka możliwość, zainteresowany może na wskazany adres mailowy przesłać skany dokumentów. Po zapoznaniu się, udzielam porady albo mailem, albo telefonicznie – wyjaśnia radca prawny Marcin Bilski z Punktu Nieodpłatnej Pomocy Prawnej prowadzonego przez Urząd Miasta Kielce.
Aby skorzystać z Nieodpłatnej Pomocy Prawnej lub Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego, należy się zarejestrować telefonicznie pod numerem 41 36 76 703. Rejestracja prowadzona jest od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7.30 do 15.30. Pod tym samym numerem, a także drogą mailową można uzyskać informacje dotyczące warunków świadczenia tych usług (Nieodpłatna Pomoc Prawna tel. 4136 76 703, e-mail rejestracjanpp@um.kielce.pl).
– Świadczymy normalną pomoc prawną. Można zadzwonić do nas z każdym problemem, zapytać się, doradzić, upewnić w pewnych kwestiach. Świadczymy również pomoc związaną z wnioskami o pomoc dla przedsiębiorców. Mogą oni dzwonić, zapytać z jakiej pomocy mogą skorzystać, gdzie się zgłosić, w jakiej wysokości można takie świadczenie uzyskać. Zapraszamy przedsiębiorców do korzystania z takiej nieodpłatnej pomocy prawnej – wyjaśnia adwokat Katarzyna Klimczak.
Źródło informacji: http://www.um.kielce.pl/biuro-prasowe/aktualnosci/art,22624,nieodplatna-pomoc-prawna-w-czasie-epidemii-dla-wszystkich.html